XIII. Közép-Európai Gőzmozdony Grand Prix a Vasúttörténeti Parkban
XIII. Közép-Európai Gőzmozdony Grand Prix
a Vasúttörténeti Parkban
2013. szeptember 21-22. (szombat-vasárnap)
A vasúti közlekedés legendás feltalálójára, Stephenson-ra emlékezve idén tizenharmadik alkalommal rendezi meg a Közép-Európai Gőzmozdony Grand Prix-t a budapesti Vasúttörténeti Park. A magyar mozdonyvezetők legjobbjai mellett Európa több országának legnagyobb rutinnal rendelkező gőzmozdonyvezetői mérkőznek meg. A mozdonyverseny során nemcsak gyorsaságukat, de ügyességüket is összemérik az angol posta, a sörmenet és a tűzoltás - kisasszonyok kiszabadítása versenyszámokban. A mozdonyok erőpróbája mellett megválasztják a nap „Mozdonyszépét.” Az étkezőkocsikon minden nemzet sajátos konyhájával várja a különleges ízekre vágyókat.
George Stephenson 1815-ben szabadalmaztatott járműve nagy karriert futott be. Az egymástól jelentősen eltérő konstrukciók közül a legjobbat egy verseny során szándékoztak kiválasztani. Az 1929. Október 6-án megrendezésre került Rainhil-i mozdonyverseny alkalmával Stephenson Rocket nevű mozdonya messze maga mögé utasította a rendezvény többi résztvevőit. Ezzel Stephenson örök időkre beírta magát a történelembe.
Ma már természetesen nem a jármű konstrukciók közti különbségtétel, hanem sokkal inkább a mai mozdonyvezetők gőzmozdony-vezetési rutinjának tesztelése a cél. A mozdonyverseny során nemcsak gyorsaságukat, de ügyességüket is összemérik a mozdonyvezetők az alábbi versenyszámokban:
Angolposta: az „angolposta” versenyszám azt a korszakot idézi, amikor a levélküldemények eljuttatása a vasút legfontosabb feladatai közt szerepelt.
A gyorsvonatok csak a nagyobb településeken álltak meg. A kisebb helyeken a fel-és leadási feladatot tehát úgy kellett megoldani, hogy a jármű mozgásban maradjon. A vágány mellett elhelyezett csomagot ezért egy speciális szerszámmal emelik be – erre gőzmozdony esetében megfelel a szítóvas – és egy (szintén a vágány mellett elhelyezett) kosárba kell dobni.
Sörmenet: az egyik leglátványosabb attrakció, mely során a gőzmozdonyt olyan finoman kell "vezetni", hogy a csatlórúdjára helyezett sörös doboz le ne essen. A gőzmozdony működésének legplasztikusabb erőkifejtő eleme a csatlórúd. A gőzbeömlést még jól beállított rudazat mellett sem könnyű feladat olyan finoman szabályozni, hogy a jármű a legkisebb rángás nélkül tudja megtenni a megszabott mintegy száz méteres távot.
Tűzoltás és kisasszonyok kiszabadítása: a próba során a vágány mellett égő tárgyat kell eloltani a mozdonyból vett vízzel. A feladat második része pedig a sínekhez láncolt kisasszonyok kiszabadítása.
A versenyeket követően a közönségnek lehetősége nyílik utazni a külföldi gőzmozdonyokon. A rendezvény alatt a Vasúttörténeti Park interaktív programjai közül egész nap kipróbálható a kerti vasút és a hajtányozás.
Az Étkezőkocsik Fesztiválján a nemzetek konyhái megnyílnak a közönség részére is, ahol szolid árakon kóstolhatják meg a vendégek a helyi specialitásokat.
A rendezvényre az országból minden pontjáról érkeznek érdeklődőkolyannyira, hogy 2012-ben 8.000 látogató követte végig a gőzöscsodák mérkőzését, amely egyedi és különleges szabadtéri programot jelent Budapest kulturális életében.